الفبایی مختصر از پیدایش و ترویج قهوه

فرایند آماده کردن قهوه امر مهمی است که کیفیت قهوه را تعیین می کند و کمک می کند تا قهوه به یک نوشیدنی غیرقابل مقایسه تبدیل شود.

نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح شما را برای یک روز پرانرژی آماده می کند. نوشیدن قهوه ساده مصرف کالری را افزایش می دهد و بنابراین به کاهش وزن کمک می کند. همچنین یک فنجان اسپرسو یا یک فنجان کوچک قهوه ساده بدون شکر با آب لیموی تازه کمک می کند تا بر سردردهای ناشی از آب و هوا، مراحل اولیه میگرن و غیره غلبه کنید. در صورتی که با آسپرین مصرف شود، اثر آن مضاعف نیز می گردد.

منشاء

منشاء انواع گیاه قهوه در آفریقا است. چنین گمان می شود که قهوه در منطقه کافا در اتیوپی کشف شد. بنا بر گفته ها، چوپانی به نام کالدی متوجه شد که بزهایش پس از خوردن میوه های وحشی قرمز رنگ از یک نوع گیاه، با انرژی خاص شروع به جهیدن در اطراف می کنند. با این حال اولین شواهد معتبر به قرن پانزدهم برمیگردد که راهبان در یمن امروزه قهوه می نوشیدند.

رایحه قهوه

رایحه قهوه مهم ترین عامل برای لذت بردن از قهوه است. در حال حاضر بیش از 950 رایحه قهوه مشخص شده اند و تصور بر این است که قهوه می تواند بین 1200 تا 1400 رایحه متفاوت داشته باشد.

بو دادن

پس از فرآیند بو دادن به طور کامل بیش از 1000 رایحه به دست می آیند. روند بو دادن از 150 درجه سانتی گراد شروع می شود و باعث یک فرآیند بازسازی در محتویات دانه های قهوه می شود. پس از حدود 3 تا بیش از 20 دقیقه، هنگامی که این فرآیند به پایان برسد، دانه ها سرد می شوند تا طعم و رایحه خود را حفظ کنند.

آرابیکا

نوعی قهوه است که ریشه در مناطق بین 600 تا 2000 متر بالاتر از سطح دریای اتیوپی دارد. این نوع قهوه نمونه ای از یک قهوه ملایم با طعمی همانند شکلات است.

روبوستا

گیاه روبوستا گیاهی مقاوم است که توان مقابله با دماهای بالاتر و بنابراین تمایل به رویش در دشت ها و مناطق پست دارد. این دانه دارای عطر و طعم قوی و شامل سه برابر کافئین بیش از قهوه آرابیکا می باشد. برای اسپرسو ترکیب دو نوع قهوه آرابیکا و روبوستا توصیه می شود.

كافئين

کافئین یک ماده قلیایی از گروه گزانتین است که باعث بهبود عملکرد در بسیاری از زمینه ها همانند تمرکز، هوشیاری، تناسب اندام، عملکرد قلب و تنفس می شود.

کرم

کرم کلمه ای است که برای توصیف کف ضخیم به رنگ قهوه ای فندقی در سطح یک اسپرسوی باکیفیت به کار می رود و بخش عظیمی از بوی اسپرسو را در بر دارد.

اسپرسو

اسپرسو از سال 1855 به وجود آمده است. اصطلاح اسپرسو برگرفته از لغت فرانسوی L’esprès می باشد و به معنی قهوه کوچک تلخ است که به سرعت آماده می شود. به طرز شگفت انگیزی، اسپرسو با وجود رایحه و طعم قوی، حاوی حدود 40٪ کافئین کمتر از یک فنجان معمولی قهوه فیلتر می باشد.

کاپوچینو

در کشور ایتالیا کاپوچینو قهوه مخصوص صبحانه است. یک سوم آن را اسپرسو تشکیل می دهد. یک سومش را شیر داغ و یک سوم بقیه اش را کف شیر. نام این قهوه از کلاه هایی که راهبان کاپوچین به سر می گذاشته اند گرفته شده است.